Jelenlegi hely

A Bókay, mint mentoráló intézmény

Nem állhat fal a tanulók mindennapjai és az iskola között. A gyerekeket körbeveszi a média, nem taníthatunk az iskolában úgy, mint 20 évvel ezelőtt.

Ahogy megtanultuk, a magnót és az írásvetítőt kezelni, a digitális tábla használatát, úgy meg tudjuk tanulni a számítógépet, a tabletet és a modern telefonokat is használni.

A digitális technika elsajátítása növeli a pedagógusok önértékelését. Lehet, hogy nem ismerjük a legújabb játékokat, de azért tudunk újat mutatni a gyerekeknek a számítógépen...

Nemzetközi tanulmányok bizonyítják, hogy a gyerekek a digitális médián keresztül jobban tudnak tanulni. A digitális technika alkalmazása pozitív hatással van a gyerekekre. Motiváltabbak, intenzívebben tanulnak.

Fontos, hogy a gyerekek másképp tekintsenek a számítógépre, ne csak, mint egy játékgépre, hanem egy eszközre tekintsenek, amit nagyon sok minden másra is fel tudnak használni. A gyerekeket fel kell készíteni az internet veszélyeire, hogy el tudják azt kerülni. A számítógépen való tanulást már el tudjuk egészen kisiskolás korban kezdeni, és használni tudjuk még felnőtteknél is.

Tapasztalataim azt mutatják, hogy nagy segítséget nyújt a részképesség zavarral küzdő gyermekeknek (díszgráfia, diszlexia). Segít, ha számítógépen írhatnak, a füzet helyett, a szótanulásban nagy segítségükre van, hogy nem csak olvashatják, hanem hallhatják is a szavakat és a hozzájuk köthető képek is, segítik a rögzítést. Ezáltal nem esnek ki a nyelvtanulásból, és folytatni tudják azt akár egy középfokú intézménybe is. De azoknak a gyerekeknek is lehetőséget biztosít, akik többet akarnak tanulni, nagyobb iramban akarnak fejlődni társaiknál. Növeli a tanulók egyéni fejlődését és eredményességüket.

A szülők arról számolnak be, hogy a gyerekek a számítógépen már nem csak játszanak, hanem tanulnak is, szavakat, házi feladatot készítenek, videót néznek, tanító oldalakon nyelvi játékokat játszanak. Az új szavakat letöltik a mobiltelefonra és ott is tanulnak, külső helyszíni tanórákon abba jegyzetelnek. Nagyon fontosnak tartom, hogy a gyerekek saját maguk határozzák meg, hogy mennyi időre, milyen intenzitású tanulásra van szükségük, ahhoz hogy elsajátítsák az anyagot. Mindenkinek más a tempója, jó, ha megtapasztalják, kialakítják a saját nyelvtanulási módszerüket, egyéni ütemezésüket. 

Amikor iskolai bemutatót tartottam, kollégáim arról számoltak be, hogy a módszereket, lehetőségeket nem csak a nyelvi órákon, hanem saját tantárgyuknál is tudták használni.

Thomann Julianna
mentortanár