Jelenlegi hely

Német nyelvi hét 2018

Német nyelvi hét 2018. április 29-május 4. Petronell-Carnuntum, Ausztria

Milyen céllal indultunk?

Az volt a célunk, hogy a német nyelvet anyanyelvi környezetben használják a gyerekek. Fontos, hogy a gyerekek meg merjenek szólalni németül, gyakorolják a csoportban végzett munkát, fejlődjenek az együttműködésben és az önálló munkavégzésben. Ezáltal fejlődik az önismeretük, értékelik az együtt és külön elért eredményeket, sikereket.

Ragyogó tavaszi időben keltünk útra 18 diákkal. A Bókay iskola előtt izgatott gyerekek és szülők várták az indulást. Iratok, mappák rendben, mindenki időben megérkezett, így vasárnap 14 órakor útra keltünk.

Megérkeztünk Petronell – Carnuntumba, és 18.30 után a gyerekek elfoglalhatták a szobákat. Finom vacsora várta a táborozókat, majd következett az a program, ami minden este része volt. Az útinapló írása már 20 éves hagyomány, hiszen így sikerül rögzíteni, megőrizni, később pedig felidézni mindazt, ami a nyelvi hét során történt. Ezután ismerkedő est következett a gyerekek számára, mert sok új táborozó érkezett a két iskolából. Egymástól kérdezgettek németül információkat, hogy a vegyes csoportokban végzett munka előtt jobban megismerkedhessenek.

A napló írásának és a nyelvi feladatok elvégzésének is tombolajegy a jutalma. A nyelvi hét alatt két alkalommal került sor tombolahúzásra és a munka értékelésére.

A Gloriett iskola diákjaival és pedagógusával utaztunk a táborba. A gyerekek három tanulócsoportban dolgoztak a délelőttök során, anyanyelvi tanárokkal. A csoportokba életkor és tudásszint alapján osztottuk be őket. A délutáni programokon a két iskola diákjai vegyes csoportokban, a feladatok végzésében együttműködve tevékenykedtek. A csoportvezetők a tapasztaltabb gyerekek közül kerültek ki.

Vezetett látogatáson vettünk részt Römerstadt Carnuntumban, ahol megnéztük a múzeumot, a rekonstruált épületeket, fürdőt, megismerkedtünk Pannónia provincia fővárosának feltárt részeivel, a polgárváros lakóinak életével. Egy szenátor és egy római hölgy öltözékét is felpróbálhatták a gyerekek. A német nyelvű vezetést ügyesen tolmácsolta egy gimnazista, volt diákunk, akinek a tudása példaértékű lett a gyerekek számára is. Ezután sétát tettünk a településen, ahol a szállásunk van, majd a meleg vacsorára tértünk vissza. Naplóírás következett, a mappában található feladatok végzése, majd egy római történet feldolgozása kezdődött meg, csoportokban. Szereposztás, szövegírás, forgatókönyv készítése, olvasópróba, a jelenet elpróbálása sok időt vett igénybe. Minden nap kaptak még erre időt, hogy a csütörtöki előadáson bemutathassák, melyik csoport hogyan oldotta meg a feladatot, állította „színpadra” a jelenetet.

Május elsejére szerveztünk egy egész napos kirándulást, utunk célja Semmering volt. Busszal mentünk Gloggnitzba, ahonnan vonattal utaztunk Semmering állomásra. Innen tettünk egy 8 km-es túrát, ahol a hihetetlenül tiszta levegőn, csodás tájakat csodálhattunk meg. Napsütés, szellő, körben hegyek, remek hangulat tették emlékezetessé a napot. Az esti feladatok között plakát készítésével is megbirkóztak a csapatok, így kreatív, turista-csalogató alkotások készültek. Ezek megtekinthetők lesznek majd az iskola földszintjén, illetve majd a honlapunkon is. Az esti tombolahúzás során több apróság boldog tulajdonosaként mehettek aludni a gyerekek.

Május 2-án a reggeli tanórák után a Schloss Hof-ba látogattunk el, amit Savoyai Jenő herceg építtetett, majd később Mária Terézia császárnő tulajdonába került. A kastély termeiben eredeti állapotában maradt néhány helyiség és kandallók, üvegcsillárok, használati tárgyak. Az egyik lenyűgöző helyiség – a bálterem - „Ausztria legpompásabb házasságkötő terme” címmel büszkélkedhet. Az idegenvezetőnktől sok érdekességet tudtunk meg. A kisebbeknek ismét tolmácsolás segített az ismeretek megértésében. A német nyelvű feladatlappal a kézben, a csoportok együtt keresték a megoldásokat. A kastély parkjában megcsodálhattuk az aznap reggel átadott, megnyitott többemeletes szökőkút-vízesést is.

A vacsora után írták a naplót, majd érdekes kvízjáték következett. Az eddig látottakból készített online „Legyen Ön is milliomos!”játék kérdései hozták meg az izgalmat és a tombolajegyeket.

Május 3-án, a tanulás után Hainburg volt az úti célunk. Ez a városka Ausztria legkeletibb városa, mely már a kelták idején lakott volt. A városfal egy része Közép-Európa legnagyobb, épségben fennmaradt városkapuja. Csapatokba osztva járták be a gyerekek a városka nevezetességeit, fotóztak, érdeklődtek, hiszen este a csoportok mutatták be egymás után a kutatásuk során, a városról megszerzett információkat.

Hazafelé Kittsee-ben álltunk meg, amely a Lindt csokoládégyár mintaboltjáról híres. Bementünk, és elbűvölt minket az illat, a kínálat. Sok család kapott innen ajándékot… J

Az esti programot izgatottan várta mindenki. Bemutatták a gyerekek a hainburgi városnézés során megismerteket, majd a dramatizált történet előadása következett. Lámpaláz, sok nevetés, nagy taps – nem véletlen, hogy több táborozó ezt a programot jelölte meg az egyik fontos élménynek.

Az utolsó napunkon megnéztünk a Mária-templomot, amit Szent István, az első magyar király alapított, valamint a két éve felavatott szobrot. Utunk során ezután a 4. századból származó Heidentor (Pogánykapu) maradványaihoz mentünk. Érdekes kontrasztot alkot a modern az antikkal, hiszen a kapu közelében szélerőművek működnek. A hazautazás előtti utolsó állomásunk Bruck an der Leitha városa volt, ahol megnéztük a város főterét, és még közös fagyizásra is hagytunk időt.

A tábor minden tagja megfelelően teljesítette a nyelvi hét követelményeit. Élményekben, tapasztalatokban gazdagon tértek haza a gyerekek. Hogy milyen tapasztalatokkal? Miben fejlődtek? Az általuk írottakból idézem a következőket:

Miben fejlődtél? „német nyelvtudásban”, „kommunikációban”, „fegyelemben és figyelemben”, „együttműködésben”, „önállóságban, csapatépítésben”

Hogyan, miért ajánlanád másnak ezt a nyelvi hetet?   „jó alkalom a nyelvgyakorlásra, a kultúra megismerésére”, „izgalmasak a feladatok, a kirándulások”, „sokat lehet tanulni, fejlődni”, „a közösség, az élmény miatt”

Ilkeiné Kupai Valéria

némettanár