Jelenlegi hely

Német nyelvi hét Ausztriában

Német nyelvi hét Ausztriában

2019. április 28 – május 3.

Turnersee – Obersammelsdorf - Eberndorf – Klagenfurt - Wörthersee

A német nyelvi hét nem helyettesíti a német órákat, de egy olyan területen hoz többet a gyerekeknek, amit az iskolában nem tudunk megadni.

Ez az út nem egy városnéző kirándulás. A hangsúly a nyelv használatán, a tanuláson és a nyelvi környezeten van.  A feladatok nem véletlenül születnek, hanem előre meghatározott módon állítjuk össze őket, a fokozatosságot, az egymásra épülést és a nyelvi szinteket figyelembe véve.  Nem lehet a megszólalást kikerülni. Az iskolában a német anyanyelvű tanárok beszélnek és kérdeznek, a boltban, ha vásárolni akarunk, ha el akarunk olvasni egy plakátot, a szállodában, ha kérni akarunk valamit, használni kell a német nyelvet. Észrevétlenül kúsznak a szavak a fejünkbe. Ismerkedtünk egy országgal, az emberekkel, akik ott élnek, a kultúrával. Sok mindent megtudtunk magunkról is, hogy hogyan tudunk csoportban dolgozni, más emberekkel együttműködni, csapatban alkotni, létrehozni például egy jelenetet, keresni, tanulni. Szabályokat alkotni, más szabályait elfogadni. Csapatot vezetni, felelősséget vállalni, segíteni és a segítséget elfogadni.  Többek lettünk, mások lettünk ez alatt a hét alatt.

Mit láttunk? 

Április 28-án érkeztünk meg a délutáni órákban a Turnersee partján található Obersammelsdorf városkába. Szállásunk csodálatos környezetben, egy hegyekkel körülvett tó partján fogadott bennünket.

Április 29-én a közelben található madárparkba látogattunk (Vogelpark am Turnersee). Bár az időjárás szomorkás volt, a hangulatunk éppen ellenkezőleg alakult. A parkban hangos rikácsolással papagájok, kakaduk, különleges ragadozó madarak fogadtak bennünket.

Április 30-án a Hochosterwitzi várat kerestük fel. Az eső ugyan esett, de a látvány és a vár nyújtotta élmény kárpótolt bennünket.

Május 1-jén egész napos kirándulást tettünk ragyogó napsütésben a Wörthi-tó partján. Első állomásunk a Pyramidenkogel kilátó volt, ahonnét csodálatos panoráma tárult elénk. Ezután Maria Wörth-ből hajóval indultunk tovább Klagenfurt felé. Karintia fővárosában a Minimundus várt minket, ahol szó szerint egy nap alatt bejártuk az egész világot.

Május 2-án Roseggben megtekintettük a kelta régészeti parkot, ahol idegenvezetőnk – természetesen német nyelven – megismertette velünk ennek az ősi kultúrának a rejtelmeit.

Mit tanultunk?

Délelőttönként Eberndorfban a Neue Mittelschule iskolában napi négy órában tanultak a gyerekek, anyanyelvi tanárokkal. Sok jó élményt adtak az órák, ahogy a beszámolókat olvastam. A tanárokkal már korábban felvettük a kapcsolatot és megbeszéltük a hét oktatási programját. A hangsúly nem a nyelvtanon, hanem a nyelv használatán volt.  A három csoportot nyelvi szintek szerint osztottuk be. A tanárok a tanítás végén beszámoltak a tapasztalataikról, miszerint a gyerekek fegyelmezettek és közreműködők voltak. Mindenki megszólalt, beszélt. Ki tudta fejezni a gondolatait, kérdeztek, válaszoltak, dolgoztak.

Minden este tanultunk, összefoglaltuk az aznap látottakat. A csapatok több napon át az utolsó esti fellépésre is készültek, ahol a Wörthi-tó keletkezésének és Klagenfurt kialakulásának mondáját dolgozták fel, németül. Nagyon sok kitűnő, humoros megoldás született. Érdemes volt olyan sokat készülni rá.

Az egész héten át tartó nyelvi program végeredménye, hogy mindenki fejlődött, a saját szintjéhez képest több lett, nyelvileg és emberileg is.

Idézetek a gyerekek írásaiból, arra a kérdésre: „Miben fejlődtél a héten?”

  • szókincsben/ beszédben/ sok új szót tanultam/ kifejezőkészségben/ német és töritudásban/ csapatmunkában/ önállóságban/ jobban értem a beszédet

Néhány rövid beszámoló, az első alkalommal táborozóktól, és a már több alkalommal velünk utazó gyerekektől:

„Az út is jó volt, nagyon élveztem. A szobatársaimmal jól szórakoztam. Jó volt csapatban dolgozni. A szálláson az étel jobb volt, mint a suliban. Tetszettek a kirándulások, és az, hogy az iskolában németül tanulhattunk.” (Fehér Ámos 5.b)

„Az első német táborom

 Először is, nagyon tetszett maga az élmény. Nagyon szép volt a szállásunk és környezete. Minden nap (amikor iskolába mentünk) hatkor kellett felkelnünk és minden este 10 óra körül feküdtünk le. Nagyon kemény hét volt, de rengeteget fejlődött a nyelvtudásom, és tudtam alkalmazni a tanultakat. Az órákon kreatív feladatokat oldottunk meg és az volt a cél, hogy minél többet beszéljünk és használjuk a nyelvet. Iskolán kívül - a délutáni programokon - csapatokba rendeződtünk és mivel két iskolából jöttek a gyerekek, nagyon jól összekovácsolódott a közösség. Az iskola utáni programokban mindig kaptak a csapatok egy-egy feladatlapot és az aznap látogatott helyszínről kellett információkat gyűjteni. Sok új barátot szereztünk és az egész program nagyon szervezett volt. Természetesen utolsó napra már mindenki elfáradt, de még este előadtuk a színdarabot, amivel egész héten készültünk az első csapatunkkal (nagyon viccesre sikerült mindenkié) és megírtuk az útinaplónkat, illetve a tomboláinkat is beválthattuk. A tombolán lehetett német újságot és kisregényt is nyerni.    Nagyon tetszett a tábor és jövőre is szívesen visszamennék.” (Finch Laura 7.a)

„A német táborok mindig különlegesek. Minden alkalommal másik érdekes helyre megyünk, különleges programokkal. Idén sem volt ez másképp. Karintia magas hegyekkel, tavakkal és dombokkal teli tájain a természetes látnivalók mellett nagy városok is megtalálhatók, ilyen például Klagenfurt.

A jó élmények mellett a tábor alatt iskolán belül és kívül is van lehetőség a nyelvtudás fejlesztésére. Bizonyos programok keretében történelmi és kulturális ismereteinket is bővíthettük.” (Szerdahelyi Péter 8.a)

„Jövőre is útra kelünk,

hogyha tetszett, gyere velünk!”

További képek:

https://drive.google.com/drive/folders/1gQoAkIpj6qhmjBjztlLOKSwTjFyyjZkj

Ilkeiné Kupai Valéria

Némettanár