….. az otthoni tanulásban
Hogyan segítsünk gyermekünknek az otthoni tanulásban?
Az általános iskolai tanítás célja eljuttatni a gyermeket az alapoktól (betűk, számok megismerése) az elvont gondolkodást igénylő ismeretek befogadásáig, alkalmazásáig. Közben nemcsak az egyes tantárgyakat, hanem magát a tanulást is tanítani kell, hogy a gyermek fokról fokra nagyobb önállóságra tegyen szert, és az iskolából kilépve képes legyen segítség nélkül is tanulni. A házi feladatok elmélyítik az órán tanultakat, emellett támogatják az önálló ismeretszerzést is.
A szülők sokat tehetnek gyermekük helyes tanulási szokásainak kialakításáért. Fontos, hogy a délutáni tanulásra mindennap nagyjából azonos időpontban kerüljön sor. Legyen rend a tanulóasztalon, és legyenek előkészítve a tanuláshoz szükséges eszközök. A felnőttek soha ne oldják meg a gyerek helyett a leckét!
Az alsó tagozatos diákok még több figyelmet és ellenőrzést igényelnek.
- Eleinte célszerű minden munkájukat figyelemmel kísérni, javítani.
- Nézzük meg, hogyan írja a betűelemeket, betűket, számokat! Ha kell, adjunk tanácsokat, hogyan tudna szebben dolgozni!
- Olvasáskor türelmesen és következetesen javítsuk a hibákat! 2.,3. osztályos gyerekeknél már célszerűbb nem kiigazítani a hibásan olvasott szót, hanem megkérni a gyermeket, hogy olvassa újra, figyelmesebben.
- Számoláskor a kicsiknél még fontos a szemléltetés. Például a műveletekben szereplő számokat rakjuk ki játékokból, kanalakból, cukorkákból, hogy a gyermek számára átláthatóbb legyen, amikor hozzáadunk vagy elveszünk belőle.
A törtek tanulásakor különösen fontos a szemléltetés pl. almával, csokival. (Saját gyermekeimnél nagyon bevált.)
- Inkább többször 15-20 perces részletekben tanuljunk, közte kis szünetekkel, esetleg levegőzéssel, mint egyben 1 órát. Délután a gyerekek figyelme, türelme már jóval hamarabb elfogy, mint a délelőtti időszakban.
A felsős diákokat fokozatosan önállóságra kell szoktatni.
- Fontos, hogy eleinte mindennap, később hetente többször szúrópróba szerűen ellenőrizzük, hogy gyermekünk másnapra megfelelően pakolta-e be a táskáját, készen van-e minden házi feladata.
- Kísérjük figyelemmel az elektronikus ellenőrzőből gyermekünk osztályzatait! Amelyik tantárgyból gyengébben teljesít, arra fordítsunk nagyobb figyelmet! Olvastassuk fel hangosan a leckét, kérdezzük ki, magyaráztassuk el, miért úgy oldotta meg a feladatot!
- Az interneten sok olyan anyagot találunk, ahol pedagógusok magyaráznak el egy-egy témát.
- Hasznosak lehetnek még az internetes okosdoboz, wordwall, redmenta stb. oktatójátékok, hiszen minden tantárgyhoz találunk gyakorló feladatokat.
A gyerek és a szülők részéről gyakran felvetődik a kérdés, hogy miért kell „memoritereket”, azaz hosszabb szövegeket, verseket kívülről megtanulni. Pedagógiai szempontból egyszerű a válasz: ez a feladattípus a közép- és hosszú távú emlékezet kialakítását, fejlesztését szolgálja. Olyan agyterületeket hoz működésbe, amelyek használata más területekre is kihat. Erről olvashatnak még további érdekességeket az alábbi linken:
https://www.tani-tani.info/a_memoriterek_mint_tanitoi_segedletek_a_21._szazadban
Ajánlom még a következő oldalakat is:
https://varazsbetu.hu/beszelgessunk/10_modszer_tanulasra/index.php
https://hvgkonyvek.hu/sorozatok/segits-a-gyerekednek
Végezetül még egy fontos tanács:
Nem szabad hagyni, hogy gyermekünk egész délután, esetleg éjszakába nyúlóan tanuljon.
A gyermek fejlődéséhez elengedhetetlen a játék, az aktív pihenés, a mozgás és az alvás. A kialvatlan gyermek másnap gyengébben teljesít, a fáradtság idővel állandósulhat. A helyes napirend kialakításában is nagy szerepe van a szülőknek.
„Csak azon tudunk igazán segíteni, akit szeretünk, és csak attól tudunk segítséget elfogadni, akit szeretünk, s akiben hiszünk.” (Müller Péter)
Baldaváriné Juhász Éva
intézményvezető